Metodická videa

Organizace 

  • Trénink 3x týdně 80-100 minut​
  • Pohyb každý den, ideálně spontánní s kamarády i rodiči, ale i bez přítomnosti dospělých​
  • Občasné snížení počtu tréninků (prázdniny, svátky, atd.)​
  • Trénink je vhodné dělit do méně početných skupin, cca. max. 10 děti na trenéra​
  • Skupiny nemusí být dle výkonnosti, ale pro některé úkoly, hry to může být vhodné​
  • Činnost je vhodné obměňovat zhruba po 10-15 minutách, sledujeme zaujetí dětí​
  • Turnaje a utkání plánovat tak, aby měly děti možnost vyhrávat i prohrávat​
  • Dát dětem možnost mít alespoň 1 víkend v měsíci volný pro další aktivity a čas strávený v rodině​
  • Vytvářet dětem především emoční vazbu ke sportu, podporovat radost ze hry I trénování

Koncepce mladší přípravky ​

  • Fotbal dětí není fotbalem dospělých​
  • Začátek "Zlatého věku" učební fotbalu​
  • Zábavná forma tréninků, budování vztahu k fotbalu a sportu​
  • Nutností je pozitivní přístup trenéra, pochvaly, motivace​
  • Dopřát dětem právo na chybu, které k rozvoji patří (umět z chyby udělat "kamarádku")​
  • Počítat s rozdílnou koncentrací jednotlivých dětí na činnost​
  • Trénování vedení míče, kliček, přihrávek, střelby, přijímání a zpracování míče v herních podmínkách​
  • Vedení míče a první dotyk při převzetí do volného prostoru​
  • Střílení gólů na volné místo v brance, ne jen ránu směrem na branku​
  • Dominovat by měly hry 2v2 a 3v3, maximálně 4v4 + brankář, hrát I na 4 branky současně​
  • Zapojovat také hry v přečíslení a podčíslení (např. 3v2, 1v2, 4v2atd.) bez omezení dotyků​
  • Děti zatím hrají bez kombinace, přirozené je směřovat s míčem k brance​
  • Učíme děti naběhnout jinam, než směrem k míči a spoluhráči s míčem, hledat volný prostor​

Koncepce mladší přípravky - co učit a rozvíjet ve hře ​

  • Rozvíjíme tvořivé myšlení v rámci her, samostatné a řízené objevování​
  • Nespojujeme správné řešení jen s úspěšným řešením, oceňujeme snahu překvapit soupeře​
  • Nechvalme za destrukci, podporujme kreativní řešení situací I za cenu chyby​
  • Pěstujeme v dětech herní aktivitu, chuť hrát s míčem I bez něj​
  • Po ztrátě míče chtějme po dětech okamžitou chuť získat ho zpět​
  • Fotbal je kontaktní hra, učme děti jak do sebe dovoleně strrčit ramenem a udržet si míč​
  • Nepřerušujme hru při běžných fyzických kontaktech, podporujme odolnost​
  • Zapojujme do hry všechny hráče, nenechme děti čekat. Hra je nejlepší učitel​
  • Střídejme hráče na všech postech včetně brankáře, podporujme herní variabilitu​
  • Umožněme všem dětem rozehrávání herních situací​
  • Zapojujme rodiče do tréninku předem domluvenými činnostmi či úkoly​
  • Spolupracujme a komunikujme s rodiči, od trénování je na hřišti trenér, nikoliv rodiče.​
  • Rodiče plní funkci podporovatele dětí​

Mladší přípravka U8: Co učit a rozvíjet - hra​

  • Motivace hráčů za jakéhokoliv stavu, pěstování vítězného ducha​
  • Nejvíce se hráči učí na hřišti max. 2 hráči na střídání, jinak hrát více utkání nebo na více hřištích​
  • Se střídajícími diskutovat o hře a ukazovat si věci ve hře​
  • Podpora aktivity s míčem I bez míče​

Co učit a rozvíjet - činnost s míčem (specifika MP)​

  • Vedení míče do volného prostoru, jeho kontrola (zastavení, změna směru s míčem)​
  • Zrychlení s míčem po provedení kličky​
  • Přihrávky a střely bodlem jen u začátečníků​
  • U zkušenějších nebo nadanějších dětí cíleně řešíme také kopy placírkou​
  • Střelba a přihrávky záměrně I slabší nohou (také zdravotní význam)​
  • Zpracování míče ze vzduch po vlastním nadhozu​

​Co učit a rozvíjet - pohybový rozvoj​

  • Pokračovat v rozvoji z předchozích kategorií​
  • Stále význam všestrannosti (gymnastika, úpoly, atletika,..)​

Mladší přípravka U9: Co učit a rozvíjet - hra​

  • Záměrné uvolňování prostoru pro spoluhráče při kopu od branky​
  • Podpora aktivní hry tělem a soubojů ramenem​
  • Náběhy do volného prostoru​
  • Začátek tréninku autových vhazování na nabíhajícího spoluhráče​
  • Nejvíce se hráči učí na hřišti max. 2 hráči na střídání, jinak hrát více utkání nebo na více hřištích​
  • Se střídajícími diskutovat o hře a ukazovat si věci ve hře​

Co učit a rozvíjet - činnost s míčem (specifika SP)​

  • Vedení míče do volného prostoru, jeho kontrola (zastavení, změna směru s míčem)​
  • Zrychlení s míčem po provedení kličky​
  • Zdokonalování kopu nártem I placírkou​
  • Přihrávky do prostoru, ne pouze do nohy​
  • Střelba a přihrávky záměrně I slabší nohou ​
  • Zpracování letícího míče od spoluhráče​
  • Hlavičkování v klidu a směrem před sebe, šikovnější hráči i v pohybu a ve hře​

Co učit a rozvíjet - pohybový rozvoj​

  • Pokračovat v rozvoji z předchozích kategorií​
  • Vkládání kompenzačních a protahovacích cviků na závěr tréninku​
  • Stále význam všestrannosti (gymnastika, úpoly, atletika,..)​
  • Odebírání míče v bočním postavení, se kterým začínáme cíleně v U9​
  • Cvičení doma jako rozvoj samostatnosti a péče o vlastní tělo​