Mladší přípravka U8-U9
Metodická videa
Organizace
- Trénink 3x týdně 80-100 minut
- Pohyb každý den, ideálně spontánní s kamarády i rodiči, ale i bez přítomnosti dospělých
- Občasné snížení počtu tréninků (prázdniny, svátky, atd.)
- Trénink je vhodné dělit do méně početných skupin, cca. max. 10 děti na trenéra
- Skupiny nemusí být dle výkonnosti, ale pro některé úkoly, hry to může být vhodné
- Činnost je vhodné obměňovat zhruba po 10-15 minutách, sledujeme zaujetí dětí
- Turnaje a utkání plánovat tak, aby měly děti možnost vyhrávat i prohrávat
- Dát dětem možnost mít alespoň 1 víkend v měsíci volný pro další aktivity a čas strávený v rodině
- Vytvářet dětem především emoční vazbu ke sportu, podporovat radost ze hry I trénování
Koncepce mladší přípravky
- Fotbal dětí není fotbalem dospělých
- Začátek "Zlatého věku" učební fotbalu
- Zábavná forma tréninků, budování vztahu k fotbalu a sportu
- Nutností je pozitivní přístup trenéra, pochvaly, motivace
- Dopřát dětem právo na chybu, které k rozvoji patří (umět z chyby udělat "kamarádku")
- Počítat s rozdílnou koncentrací jednotlivých dětí na činnost
- Trénování vedení míče, kliček, přihrávek, střelby, přijímání a zpracování míče v herních podmínkách
- Vedení míče a první dotyk při převzetí do volného prostoru
- Střílení gólů na volné místo v brance, ne jen ránu směrem na branku
- Dominovat by měly hry 2v2 a 3v3, maximálně 4v4 + brankář, hrát I na 4 branky současně
- Zapojovat také hry v přečíslení a podčíslení (např. 3v2, 1v2, 4v2atd.) bez omezení dotyků
- Děti zatím hrají bez kombinace, přirozené je směřovat s míčem k brance
- Učíme děti naběhnout jinam, než směrem k míči a spoluhráči s míčem, hledat volný prostor
Koncepce mladší přípravky - co učit a rozvíjet ve hře
- Rozvíjíme tvořivé myšlení v rámci her, samostatné a řízené objevování
- Nespojujeme správné řešení jen s úspěšným řešením, oceňujeme snahu překvapit soupeře
- Nechvalme za destrukci, podporujme kreativní řešení situací I za cenu chyby
- Pěstujeme v dětech herní aktivitu, chuť hrát s míčem I bez něj
- Po ztrátě míče chtějme po dětech okamžitou chuť získat ho zpět
- Fotbal je kontaktní hra, učme děti jak do sebe dovoleně strrčit ramenem a udržet si míč
- Nepřerušujme hru při běžných fyzických kontaktech, podporujme odolnost
- Zapojujme do hry všechny hráče, nenechme děti čekat. Hra je nejlepší učitel
- Střídejme hráče na všech postech včetně brankáře, podporujme herní variabilitu
- Umožněme všem dětem rozehrávání herních situací
- Zapojujme rodiče do tréninku předem domluvenými činnostmi či úkoly
- Spolupracujme a komunikujme s rodiči, od trénování je na hřišti trenér, nikoliv rodiče.
- Rodiče plní funkci podporovatele dětí
Mladší přípravka U8: Co učit a rozvíjet - hra
- Motivace hráčů za jakéhokoliv stavu, pěstování vítězného ducha
- Nejvíce se hráči učí na hřišti max. 2 hráči na střídání, jinak hrát více utkání nebo na více hřištích
- Se střídajícími diskutovat o hře a ukazovat si věci ve hře
- Podpora aktivity s míčem I bez míče
Co učit a rozvíjet - činnost s míčem (specifika MP)
- Vedení míče do volného prostoru, jeho kontrola (zastavení, změna směru s míčem)
- Zrychlení s míčem po provedení kličky
- Přihrávky a střely bodlem jen u začátečníků
- U zkušenějších nebo nadanějších dětí cíleně řešíme také kopy placírkou
- Střelba a přihrávky záměrně I slabší nohou (také zdravotní význam)
- Zpracování míče ze vzduch po vlastním nadhozu
Co učit a rozvíjet - pohybový rozvoj
- Pokračovat v rozvoji z předchozích kategorií
- Stále význam všestrannosti (gymnastika, úpoly, atletika,..)
Mladší přípravka U9: Co učit a rozvíjet - hra
- Záměrné uvolňování prostoru pro spoluhráče při kopu od branky
- Podpora aktivní hry tělem a soubojů ramenem
- Náběhy do volného prostoru
- Začátek tréninku autových vhazování na nabíhajícího spoluhráče
- Nejvíce se hráči učí na hřišti max. 2 hráči na střídání, jinak hrát více utkání nebo na více hřištích
- Se střídajícími diskutovat o hře a ukazovat si věci ve hře
Co učit a rozvíjet - činnost s míčem (specifika SP)
- Vedení míče do volného prostoru, jeho kontrola (zastavení, změna směru s míčem)
- Zrychlení s míčem po provedení kličky
- Zdokonalování kopu nártem I placírkou
- Přihrávky do prostoru, ne pouze do nohy
- Střelba a přihrávky záměrně I slabší nohou
- Zpracování letícího míče od spoluhráče
- Hlavičkování v klidu a směrem před sebe, šikovnější hráči i v pohybu a ve hře
Co učit a rozvíjet - pohybový rozvoj
- Pokračovat v rozvoji z předchozích kategorií
- Vkládání kompenzačních a protahovacích cviků na závěr tréninku
- Stále význam všestrannosti (gymnastika, úpoly, atletika,..)
- Odebírání míče v bočním postavení, se kterým začínáme cíleně v U9
- Cvičení doma jako rozvoj samostatnosti a péče o vlastní tělo