Starší přípravka U10-U11
Organizace tréninku
Standardně by starší přípravka měla trénovat 3x týdně 90 minut a pokud problematiku tréninku zjednodušíme, tak by mohl obsahovat přibližně následující části v tomto pořadí:
Časové rozložení jednotlivých částí je přibližné a nemusí být nutně drženo v každém tréninku. V tělocvičně například spíše uděláme složku silově-rychlostně-obratnostní, a o to více se v dalším tréninku budeme věnovat hře samotné.
V každém tréninku by fotbal jako takový měl být zařazen alespoň na 30 minut (3:3 až 5+1:5+1). Lze také například ideálně uprostřed týdne zařazovat trénink, kdy po 20 minutové části zaměřené na individuální činnosti či pohybový rozvoj přecházíme rovnou do velké hry 5+1.
Můžeme také využít kruhového provozu, kdy nachystáme 3 stanoviště po 20 minutách (na každém stanovišti cvičení z jedné části) a na konec všechny skupiny hrají fotbal.
Pokud máme možnost trénovat alespoň některé tréninky v délce 120 minut, děti to zvládnou. V takovém případě je vhodné natáhnout silově-rychlostně-obratnostní cvičení na 30 minut.
Cvičení a hry bychom měli mít připravené předem tak, abychom neztráceli v tréninku čas stavěním, a pokud už si potřebujeme něco přestavět, je vhodné pauzu vyplnit dětem prováděním dovednostního úkolu např. vykopni a zpracuj míč. Na konci každého tréninku, ale lépe po tréninku doma, by se děti měly věnovat alespoň 5-10 minut kompenzačním cvičením, která mohou mít charakter statického strečinku, rolování či posilování středu těla.
Zásady vedení tréninku
- Všichni jsou v pohybu – postavme více hřišť, rozdělme hráče do skupin, nevytvářejme zástupy
- Ne všechno musí mít trenér pod kontrolou
- Cvičení vychází ze hry
- Cílem je mít rád míč a bavit se tréninkem
- Ne vždy je nutné se vrace k procvičování do průpravného cvičení jako trénink vedení míče poslouží velmi dobře hra 1 proti 1 a pokud chceme přidat přihrávku tak třeba hra 2 proti 2.
- Chválíme a povzbuzujeme, ukazujeme ale i správné provedení a opravujeme, jsme trpěliví
- Dostatečný prostor dětí pro samostatné rozhodování
- Nechme děti se vyjádřit, ptejme se na jejich pohled
- Nastavování optimální výzvy, pokud se z 10 opakování povede hráči 8-10 opakování je cvičení třeba ztížit/změnit. Pokud se hráči většinově nedaří, je možné, že je třeba jej zlehčit/změnit.
- Pokud lze, organizujme cvičení a hry soutěžní formou mezi jednotlivci, týmy nebo zkrátka v tom, že hráč překonává svůj předchozí výkon. Poražené netrestejme.
- Ukázaná platí. Raději než dlouhé vysvětlování, předveďme jak má dovednost vypadat či cvičení, hra probíhat.
Co učit a rozvíjet - hra
- Univerzalita - střídáme hráče na všech pozicích
- Podpora samostatného a tvořivého myšlení
- Záměrné uvolňování prostoru pro spoluhráče, rotace hráčů na pozicích
- Náběhy do volného prostoru
- Přepínání do útočné a obranné fáze, pohyb hráčů k těžiští hry (i ti vzdálení)
- Nejvíce se hráči učí na hřišti max. 2 hráči na střídání, jinak hrát více utkání nebo na více hřištích
- Se střídajícími diskutovat o hře a ukazovat si věci ve hře
Co učit a rozvíjet - činnost s míčem (specifika SP)
- Zpracování míče letícího vzduchem - autové vhazování
- Ke konci období dlouhé přihrávky vzduchem
- Hra hlavou s molitanovými, měkými volejbalovými míči
- Začátek specializace brankářů
- Střelba první dotekem po přihrávce ze strany, akrobatické zakončení (nůžky)
- Dále opakovat činnosti z předchozích let jako razance a přesnost střely a přihrávky, vedení míče do volného prostoru.
Co učit a rozvíjet - pohybový rozvoj
- Pokračovat v rozvoji z předchozích kategorií
- Stále význam všestrannosti (gymnastika, úpoly, atletika,..)
- Odebírání míče v bočním postavení, se kterým začínáme cíleně v U9
Koncepce starší přípravky