Organizace tréninku​

Standardně by starší přípravka měla trénovat 3x týdně 90 minut a pokud problematiku tréninku zjednodušíme, tak by mohl obsahovat přibližně následující části v tomto pořadí:​

Časové rozložení jednotlivých částí je přibližné a nemusí být nutně drženo v každém tréninku. V tělocvičně například spíše uděláme složku silově-rychlostně-obratnostní, a o to více se v dalším tréninku budeme věnovat hře samotné. 

V každém tréninku by fotbal jako takový měl být zařazen alespoň na 30 minut (3:3 až 5+1:5+1). Lze také například ideálně uprostřed týdne zařazovat trénink, kdy po 20 minutové části zaměřené na individuální činnosti  či pohybový rozvoj přecházíme rovnou do velké hry 5+1. 

Můžeme také využít kruhového provozu, kdy nachystáme 3 stanoviště po 20 minutách (na každém stanovišti cvičení z jedné části) a na konec všechny skupiny hrají fotbal. 

Pokud máme možnost trénovat alespoň některé tréninky v délce 120 minut, děti to zvládnou.  V takovém případě je vhodné natáhnout silově-rychlostně-obratnostní cvičení na 30 minut.

Cvičení a hry bychom měli mít připravené předem tak, abychom neztráceli v tréninku čas stavěním, a pokud už si potřebujeme něco přestavět, je vhodné pauzu vyplnit dětem prováděním dovednostního úkolu např. vykopni a zpracuj míč. Na konci každého tréninku, ale lépe po tréninku doma, by se děti měly věnovat alespoň 5-10 minut kompenzačním cvičením, která mohou mít charakter statického strečinku, rolování či posilování středu těla. 

Zásady vedení tréninku​

  • Všichni jsou v pohybu – postavme více hřišť, rozdělme hráče do skupin, nevytvářejme zástupy​
  • Ne všechno musí mít trenér pod kontrolou​
  • Cvičení vychází ze hry​
  • Cílem je mít rád míč a bavit se tréninkem​
  • Ne vždy je nutné se vrace k procvičování do průpravného cvičení jako trénink vedení míče poslouží velmi dobře hra 1 proti 1 a pokud chceme přidat přihrávku tak třeba hra 2 proti 2. ​
  • Chválíme a povzbuzujeme, ukazujeme ale i správné provedení a opravujeme, jsme trpěliví​
  • Dostatečný prostor dětí pro samostatné rozhodování​
  • Nechme děti se vyjádřit, ptejme se na jejich pohled​
  • Nastavování optimální výzvy, pokud se z 10 opakování povede hráči 8-10 opakování je cvičení třeba ztížit/změnit. Pokud se hráči většinově nedaří, je možné, že je třeba jej zlehčit/změnit.​
  • Pokud lze, organizujme cvičení a hry soutěžní formou mezi jednotlivci, týmy nebo zkrátka v tom, že hráč překonává svůj předchozí výkon. Poražené netrestejme.​
  • Ukázaná platí. Raději než dlouhé vysvětlování, předveďme jak má dovednost vypadat či cvičení, hra probíhat.​

Co učit a rozvíjet - hra​

  • Univerzalita - střídáme hráče na všech pozicích​
  • Podpora samostatného a tvořivého myšlení​
  • Záměrné uvolňování prostoru pro spoluhráče, rotace hráčů na pozicích​
  • Náběhy do volného prostoru​
  • Přepínání do útočné a obranné fáze, pohyb hráčů k těžiští hry (i ti vzdálení)​
  • Nejvíce se hráči učí na hřišti max. 2 hráči na střídání, jinak hrát více utkání nebo na více hřištích​
  • Se střídajícími diskutovat o hře a ukazovat si věci ve hře​

Co učit a rozvíjet - činnost s míčem (specifika SP)​

  • Zpracování míče letícího vzduchem - autové vhazování​
  • Ke konci období dlouhé přihrávky vzduchem​
  • Hra hlavou s molitanovými, měkými volejbalovými míči​
  • Začátek specializace brankářů​
  • Střelba první dotekem po přihrávce ze strany, akrobatické zakončení (nůžky)​
  • Dále opakovat činnosti z předchozích let jako razance a přesnost střely a přihrávky, vedení míče do volného prostoru.

Co učit a rozvíjet - pohybový rozvoj​

  • Pokračovat v rozvoji z předchozích kategorií​
  • Stále význam všestrannosti (gymnastika, úpoly, atletika,..)​
  • Odebírání míče v bočním postavení, se kterým začínáme cíleně v U9​

Ukázkový trénink U10-11

Koncepce starší přípravky