
Rozhovor s Adamem Cimrmanem, novým PR manažerem pro 3. a 4. ligu
Správcem obsahu nižších soutěží se na začátku letošního roku stal Adam Cimrman, který tak má na starosti komunikaci třetí a čtvrté ligy. Jaké jsou jeho plány v této oblasti?
Kdo je Adam Cimrman?
Člověk, který žije fotbalem. Je to moje vášeň. Věnuji se mu prakticky neustále, ať už právě v PR nebo v trénování, jelikož jsem trenérem mladší přípravky. Do toho studuji Mediální studia na Univerzitě Karlově a také trenérskou Licenci UEFA B. O vytížení tedy nemám nouzi, nicméně mé studium je časově velmi flexibilní, tudíž se vše skloubit dá. I když má přítelkyně by ne vždy souhlasila. Snažím se, aby za mě mluvila odvedená práce.
Jaká je vaše fotbalová historie?
Původem jsem zarputilým hráčem, do míče jsem kopal snad od narození. Odehrál jsem půl sezony ve druhé české lize dorostu U19. Během ní jsem však vážně onemocněl a s hraním jsem musel přestat. Dal jsem se tedy na dráhu komunikace a také trochu toho trénování. Z toho se snažím při své práci těžit. Myslím, že trenéry a hráče dokážu pochopit, a lépe tak vyjádřit, co se právě děje.
Co vás zaujalo na pozici správce obsahu nižších soutěží? Proč jste se přihlásil do výběrového řízení?
Jsem přesvědčený, že třetí a čtvrté ligy nabízí nepřeberné množství inspirujících příběhů, které stojí za zmínku reflektovat a mluvit o nich. To vše je navíc podtržené vysokou sportovní kvalitou, hrát v těchto soutěžích je nesmírně těžké, valná většina hráčů to navíc zvládá při zaměstnání. Sám jsem vnímal potřebu komunikaci třetí a čtvrté ligy zlepšit a rozhodl jsem se o tom pouze nemluvit, ale opravdu začít konat. Jsem rád, že jsem ve výběrovém řízení uspěl.
Když se řekne PR třetí a čtvrté ligy, tak je to strašně široký pojem. Proč je podle vás důležité se věnovat této oblasti? K čemu to může pomoci klubům?
Chceme klubům ukázat, že komunikovat aktuality má pro ně opravdový přínos. Bez skvěle zvládnuté komunikace uvnitř klubu by žádný tým na úrovni třetí a čtvrté ligy působit nemohl, my jsme se nyní rozhodli ukázat, že začít s komunikací pomocí digitálních platforem má smysl také. K webu fotbal.cz, na kterém jsou kromě nejširšího výsledkového servisu také přímé přenosy ze zápasů, přibyly sociální sítě Facebook a Instagram, kde chceme co nejlépe komunikovat dění z našich soutěží.
K tomu stejnému chceme inspirovat kluby samotné. Pokud k tomu přistoupí zodpovědně, jsou schopné zlepšovat svou značku a ukázat tak, že fotbal u nich má smysl. To může hrát zásadní roli při náboru mladých hráčů a hráček, lákání fanoušků přímo na stadion a v konečném důsledku to může přinést také nějakou korunu do kasy. Ať už při získávání sponzorů a podpory měst či obcí, nebo z prodeje vstupného na utkání a reklamních předmětů. Mít někoho, kdo se komunikaci věnuje, se klubům vyplatí.
Na co se chcete zaměřit?
Co se týče webu, pomocí něj bych chtěl komunikovat ty největší zajímavosti z dění na plénu třetí a čtvrté ligy. Dávat prostor nejrůznějším osobnostem soutěží, ale také uplynulým výsledkům. Samozřejmostí je doplnění toho všeho o pohled svazu. Může se zdát, že v jeho řadách působí neznámí lidé za počítačem, kteří vydávají všelijaká rozhodnutí, ale tak to není. V tom bych chtěl být pro asociaci také přínosem.
Sociální sítě chci vybudovat do takového bodu, kdy pro kluby bude zajímavé se ke tvorbě na nich připojit a být jejich součástí. Už teď to na ukázkových případech České Lípy či Brandýsa nad Labem můžeme vidět. Nicméně bych byl rád, aby naše komunikační platformy byly pro kluby zesilovačem pro jejich témata. Ať už se jedná o krásné góly, přestupy, nábory nových hráčů nebo zkrátka čehokoliv, co je pro ně důležité. Ale nepůjde to všechno hned, ty změny budou postupné.
Hodně se mluví o zlepšení PR klubů na nejvyšší úrovni, ale i některé příklady na úrovni třetí nebo čtvrté ligy jsou zajímavé. Co vás nejvíc zaujalo?
Nepřehlédnutelné je samozřejmě Ústí nad Labem. Reakce mohou být různé, ale očividně to plní jejich záměr. Jaký klub ze třetí a čtvrté ligy se naposledy dostal svou činností do mainstreamových medií nebo dokonce do zahraničí? Za zmínku určitě stojí také Hodonín, který dokonale naskočil na vlnu vtipných videí a na sociálních sítích generuje milionová přehrání. Vysokou úroveň si pak z mého pohledu drží komunikační platformy Příbrami, Kladna, Tempa Praha, Neratovic-Byškovic a také Slavie Kroměříž, která láká na svého maskota Hanáčka.
Jak se dá klubům v tomto pomoci?
Chceme jim ukazovat způsoby, jakými se dá za pomoci sociálních sítí a webu pracovat. Základním stavebním kamenem je naše práce, na kterou chceme postupem času navázat setkáními se zástupci klubů z této oblasti. Ty bych rád vedl formou workshopu na témata, která je trápí nejvíce. Navíc v tom vnímám možnost vzájemného poznání lidí z klubů. Jsem připravený pomoci, ale odpracovat už to musí kluby samy.
Budete se zaměřovat i na mládežnický fotbal?
Mládežnický fotbal má tu výhody, že zápasy jsou spíše revizní činností a témata, které řeší mládežnické týmy by tedy ideálně měla být rozprostřená do celého týdne. A to je tedy prostor, kdy se na mládež v průběhu sezony dostane. Během pracovního týdne. V mládeži bych se tedy chtěl věnovat krokům těch, kteří to s rozvojem mládeže myslí vážně a mají co předat. Rozhodně nemám strach, že by takových lidí bylo málo. Jedná se o klíčovou součást fotbalu a ta si svou pozornost bez pochyby zaslouží.
Kde vidíte PR soutěží, o kterých mluvíme, třeba za rok?
Pokud budeme schopni pomáhat klubům v jejich činnosti a zároveň sami dokážeme být hlasem, který je slyšet, budu se moct za uplynulým rokem otočit spokojeně. Zároveň bychom si chtěli získat pozici, že nám v tom kluby důvěřují. Bez toho se nehneme a kdyby to tak za rok opravdu bylo, považoval bych to za úspěch.
S čím vším se na Vás mohou kluby řídících komisí obrátit?
Klíčové je pro mě přehledné webové rozhraní, na což bych navázal kvalitními sociálními sítěmi. V tom jsem klubům schopný klubům pomoci, aby to řádně rozjely. Problémy mohou nastat také v plnění partnerských příspěvků, tvorbě fanouškovských předmětů a realizace veškerých propagačních materiálů, včetně klubové vizuální identity. Jsem přesvědčen, že v tom klubům mohu být přínosem. Ale třeba za přínos v trénování bych ruku do ohně nedal…