
Poznatky ze stáže Benfica Lisabon a Sporting Club Portugal se zaměřením na věkové kategorie U6-U13 (březen, 2025)
Jedním z důvodů návštěvy obou klubů je fakt, že patří mezi nejefektivnější Klubové Akademie na světě v následujících kritériích:
- Vysoká účast odchovanců do „A“ týmu a fakt, že tito hráči se účastní fotbalové přípravy od kategorií přípravek. Jedná se o 80 % hráčů! U českých klubových akademií je hodnota 20–30 %.
- Zcela výjimečná finanční hodnota hráčů, kteří absolvovali fotbalovou přípravu ve zmiňovaných Klubových akademiích od přípravkových kategorií. Je nutné zmínit, že k této vysoké efektivitě z části přispívají i další Klubové akademie a společně tak vytváří impozantní portugalský fotbalový ekosystém. V rámci porovnání kvality výchovy v kritériu cena hráče do profesionálního fotbalu podle transfermarkt.com u prvních 25 hráčů narozených 2001 a mladší u portugalských klubových týmů (450 mil. EUR vs. českých Klubových akademií 65. mil EUR). Portugalský systém péče je o 86% efektivnější!
- Každoročně vysoké finanční investice do mládežnických Klubových akademií a jejich efektivní návrat prostřednictvím vysoké tržní hodnoty odchovanců.
Z výše uvedeného je patrné, že hráč je skutečně středem pozornosti, kdy je cílem rozvíjet jeho fotbalový potenciál. Celkově je v Portugalsku evidováno 125.000 hráčů ve věku U6 – U19. K rozvoji hráčů využívají kluby dislokované finanční prostředky, které jsou následně efektivně využívány v několika oblastech:
- a) Vytvoření sítě klubů, které intenzivně navzájem spolupracují zejm. s aktivitami spojené se skautingem, vzdělávání trenérů s respektováním obsahu tréninkového programu pro každou věkovou kategorií, a to již od U6. Struktura sítě je jednoduchá – Fotbalové školy, následují Fotbalová centra a vrcholem je možnost vstupu hráče do samotné Klubové akademie v Lisabonu, která začíná také od U6. Proč? Protože chtějí od útlého věku rozvíjet pohybový talent a fotbalové dovednosti. Pokud by začínali v pozdějším věku, tak hráči ztrácí možnost kvalitní fotbalové přípravy.
- b) Komplexní tréninkový program pro každou věkovou kategorii „co a kdy dělat“. Obsahem jsou jasně definované principy hry s periodizací, zásobníkem cvičení, které trenér modifikuje. Současně dochází 4x ročně k internímu vzdělávání trenérského kolektivu zaměřeného nejen na obsah tréninkových jednotek.
- c) Realizační tým obsahuje hlavního trenéra, tři asistenty trenéra, kondičního trenéra, fyzioterapeuta, trenéra brankářů a analytika. Všichni jsou přítomni na tréninkové jednotce.
Setkáváme se pojmem „raw material/hrubý materiál“ vztahující se k úrovni základních pohybových dovedností/obecné koordinace. Znamená to, že bez kvalitní obecné koordinace „fundamental motor skills“ v následujících věkových kategoriích není možné efektivně zdokonalovat na vysokou úroveň fotbalové dovednosti (specific motor coordination). Rozdíly jsou znatelné již v U8. Tento fakt leží v základu úspěchu a jeho naplňování v praxi znamená vytvoření vhodného prostředí ve spolupráci s mateřskými školkami, školami a rodiči. Definování jednoduchého obsahu curricula ve věku 4 až 12 let, který je podpořen dostatkem sportovišť pro sportování, a to v rozsahu min. 2 hodiny denně + pohybové aktivity doma – význam dostatečné časové dotace k pohybu jako faktoru ovlivňující úroveň tzv. hrubého materiálu/fundamental motor skills.
Základní a první pilíř pyramidy je tvořen Fotbalovými školami. Sporting Club Portugal spolupracuje se 40 subjekty a Benfica Lisabon s 50 subjekty od U6 do U13. Rozmístění Fotbalových škol je po celém Portugalsku. Rodiče zde finančně přispívají za účast dítěte na tréninku. Děti ve fotbalové škole od pondělí do pátku trénují v dresech Sportingu nebo Benfiky, o víkendu hrají za svůj mateřský klub. Tréninky jsou většinou 3x týdně, ale záleží na trenérovi, kolik jich zorganizuje. I zde mají trenéři k dispozici tréninkový program pro každou věkovou kategorii. Většinou jsou na tréninku přítomni dva trenéři. 2x za rok se uskuteční kontrolní návštěva z Klubové Akademie. Hypoteticky lze usuzovat, že ve spojených ročnících U6-U7, U8-U9, U10-U11 a U12-U13 se vždy vyskytuje cca 1200-1500 hráčů. Celkově se jedná až o 5000 hráčů.
Druhý pilíř je tvořen je tvořen Tréninkovými Centry. Sporting Club Portugal spolupracuje s 5 subjekty (Norte, Aveiro, Coimbra, Eul a Algarve) a Benfica Lisabon se 6 subjekty (Braga, Vila Real, Aveiro, Viseu, Leiria a Faro) a v obou případech od U6 do U13. Tréninkové Centra zajišťují přípravu od U6-U13 a zaměřují se na koncentrování nejlepších hráčů Fotbalových škol a to zejm. u starších kategorií. Znamená to, že součástí týmů jsou zde i hráči ze základního pilíře fotbalových škol. Rodiče zde finančně nepřispívají za účast dítěte na tréninku a vše hradí Sporting/Benfika. Děti v tréninkovém centru od pondělí do pátku trénují v dresech Sportingu/Benfiky, o víkendu hrají za svůj mateřský klub. Hypoteticky lze usuzovat, že ve spojených ročnících U6-U7, U8-U9, U10-U11, U12-U13 se vyskytuje až 50 hráčů. Celkově se jedná až o 200 hráčů.
Třetí pilíř je tvořen samotným Campusem Sportingu/Benfiky. Obsah fotbalové přípravy je ve shodě s Fotbalovými školami a Tréninkovými centry a je taktéž organizován od U6. Hráči přichází dominantně z aglomerace Lisabonu a blízkého okolí. Na tréninku každé věkové kategorie je 4-5 trenérů, fyzioterapeut, trenér brankářů a kondiční trenér. Rodiče zde finančně nepřispívají za účast dítěte na tréninku a vše hradí Sporting/Benfika. Hypoteticky lze usuzovat, že v ročnících U6, U7, U8, U9, U10, U11, U12 a U13 se vyskytuje 230 hráčů, což je i celkový počet hráčů ve třetím pilíři.
Souhrnně se jedná v případě Sporting Club Portugal až o 7.000 hráčů a 330 trenérů a v případě Benfiky Lisabon až o 11.000 dětí a 400 trenérů v kategoriích U6-U19.
Do U13 trénují hráči převážně na umělé trávě a k dispozici je rehabilitace a služby psychologa. Školní smlouvy jsou poskytovány od U14.
Pro evidenci údajů, slouží softwarový program. Trenérský kolektiv Campusu je propojen s kolektivem v Tréninkovém Centru. Hráči jsou 4x ročně hodnoceni.
Poznatky týkající se fotbalové přípravy hráčů U6 – U13.
- Hráči U9 až U13 mají v červenci a srpnu volno. V ČR pouze v červenci. Starší kategorie mají 5 týdnů volna.
- Průpravné cvičení, herní cvičení a průpravné hry se realizují na větších prostorech než v ČR. Například v U11 a ve formátu 7:7 je v Portugalských Klubových akademiích velikost hřiště 68x45m (1 hráče/219 m2) vs. v ČR je doporučená velikost ve formátu 6:6 (1 hráče/112 m2). Další doporučení je střídat velikosti hřiště při stejném počtu hráčů.
- Posuny do o dva roky starší kategorie jsou uplatňovány, ale ve výjimečných případech.
- Pro plánování je využíván jednotýdenní periodizační model. Jeden týden převažuje činnost na učení se útočným herním principům a druhý týden převažuje činnost zaměřená na učení se obranným herním principům. Základní formáty her 3:3, 4:4 a 5:5 se celoročně opakují v rámci jednotýdenní periodizace. Součástí TJ jsou od U9 i větší formáty.
- 3x týdně je až 120 min. tréninková jednotka – z toho prvních 15 min. si hráči vybírají sami činnost. Trenéři mezitím připravují jednotlivá cvičení. Čistý čas tréninkové jednotky je 90 min.
- Z hlediska organizace tréninkové jednotky jsou hráči rozděleni do skupin.
- Pro U7-U13 je 1-2 x za měsíc využívána možnost změny povrchu (beachfotbal, futsal, tanec, gymnastika). Tyto aktivity jsou zařazovány o víkendu (v sobotu) formou „pohybového dne“ na 120 min. a často den před utkáním. Může nastat i varianta, že pohybový den má pořadí aktivit – utkání a následuje gymnastika (60 min) a beachfotbal (60 min). Dále je 1x týdně organizován „street fotbal“ v aréně, kdy trenéři pouze pozorují hráče.
- Obvyklá skladba tréninkové jednotky:
- 30 min. učení se herním dovednostem proti soupeři nebo bez soupeře, s respektováním útočných nebo obranných herních principů pro daný týden.
- 30 min. herní cvičení – učení se herním dovednostem proti soupeři s respektováním útočných nebo obranných herních principů pro daný týden.
- 30 min. průpravná hra
- 2x v týdnu cvičení na rozvoj pohybových schopností
- Úvodní část tréninkové jednotky obsahuje ballmastery nebo obcházení soupeře se zakončením.
Prostředí pro učení se fotbalovým dovednostem v Portugalsku vs. České republice
Značné rozdíly v kvalitě fotbalových dovedností jsou viditelné v kategorii U9. U velké části portugalských hráčů v této věkové kategorii sledujeme v porovnání s českými hráči vyšší úroveň fotbalových dovedností. Prvním faktorem a současně vysvětlením je excelentní pohybová úroveň obecné koordinace (fundamental motor skills). Ovlivňování obecné koordinace se uskutečňuje ve věku 4-7 let a vrchol kulminuje ve věku 8 let. Druhý faktor mající vliv na úroveň fotbalových dovedností je týdenní periodizační model a respektování herních principů podle definovaného konceptu pro každou věkovou kategorii. Třetím faktorem je vzdělání trenérů, kteří celý koncept respektují. V ČR se můžeme setkat, že jeden nebo více faktorů selhává. I přes snahu vybraných trenérů udělat tréninkovou jednotku „precizně“, není již možné vyrovnat nedostatky týkající se zejm. prvního faktoru. Převažuje tak bohužel nesystematičnost v přípravě dětí. Výsledkem je výrazně nižší úroveň fotbalových dovedností a již ve věku U9, která se následně přenáší do starších věkových kategorií.
Co je obsahem jednotlivých faktorů mající dopad na úroveň fotbalových dovedností
V Portugalsku cesta k excelentní pohybové úrovni obecné koordinace začíná skrze aktivitu rodičů a dětí ve věku 4-8 let. Rodiče vytváří vhodné domácí prostředí k pohybu tím, že dítěti umožní naplno projevit jeho spontánnost k pohybu. Nicméně na úrovni mateřských školek a škol je velká příležitost ke zlepšení současného stavu. Převažují pohybové aktivity mající „multisportovní charakter“. Dítě se silnou emoční vazbou k fotbalu samozřejmě upřednostňuje hraní fotbalu. Takovýmto prostředím jsou odstraněny první a zásadní překážky k dosažení vysoké úrovně obecné koordinace. V ČR je prostředí na úrovni mateřských školek a škol značně podobné, přesto je portugalský systém v této počáteční fázi vývoje hráče výrazně efektivnější.
Na výše uvedené navazují trenéři ve Fotbalových školách, Tréninkových Centrech a v samotném Campusu Sportingu/Benfiky. Ve věkové kategorii 6 let jsou organizovány první tréninkové jednotky. Péči o hráče neprovádí rodič dobrovolník, ale vzdělaný trenér, jehož činnost je monitorována koordinátorem. Jak bylo popsáno, trenér v síti portugalských Klubových akademiích zná plán rozvoje a respektuje ho. V ČR se setkáváme s tím, že péči o hráče provádí spíše dobrovolníci z řad rodičů nebo trenéři s FAČR C licencí absolvující 2denní vzdělávací kurz.
Trenéři v portugalských klubových akademiích v U6-U8 vysvětlují základy taktického jednání „co, kdy a proč“ udělat a ukazují řešení. Snaží se, aby hráči lépe porozuměli herním situacím. Od U9 se setkáváme s poněkud odlišným přístupem, kdy převažují otázky v situacích, kdy hráči dělají opakované chyby. Otázky začínají „proč? a následně jak? čili „proč jsi to udělal takto a jak bys to mohl udělat jinak“. Je zde tedy vyšší autonomie hráče a trenér se stává pozorovatelem.
V případě, že u skupiny hráčů je patrná horší kvalita dovedností, tzn. je vysoká obtížnost cvičení, tak trenér pro tuto skupinu vytvoří jednodušší podmínky v rámci stejného cvičení a zachování stejných herních principů. Například hráč si má dvakrát zkontrolovat prostor před převzetím míče, kdy je obsazován soupeřem. Pokud jsou pro něho toto těžké podmínky, pak lehčí učební podmínky jsou, že je soupeř dočasně z procesu učení vynechán.
Nezastupitelnou oblastí v každé tréninkové jednotce je zařazení obecné koordinace na 20-30 min. (jsou zde uplatňovány prvky jako přeskoky přes švihadlo, prvky ze základní gymnastiky a techniky běhu).
Pro nejmenší nejmladší věkové kategorie jsou základními herními principy (body 1 až 6) a dovednosti (body 7-11)
- Progression (vést míč vpřed) vs. delay (zpomalování hráče s míčem, nenechat se obejít).
- Mobility (výběr místa) vs. interception (vystihnout přihrávku).
- Trick (obcházení) vs. tackle (odebrat míč) – hráč s míčem pozorujeme obránce a dle jeho postavení se rozhoduje, jestli ho bude obcházet anebo přihraje, resp. vystřelí.
- Defensive cover (zajišťování spoluhráče), který zpomaluje hráče s míčem.
- Offensive cover, jedná se o pohyb v prostoru, například do 8 m od spoluhráče s míčem. Tento hráč je současně připraven, že pokud spoluhráč ztratí míč, tak vyvine společně s ním maximální úsilí ho získat zpět.
- Když hráč přebírá míč, tak je zásada ho převzít směrem k brance soupeře, a ne do žádného jiného směru. Tímto dosáhneme, že hráč v této části musí zrychlit a tím dosáhne častokrát toho, že obejde soupeře, který se ho snaží zpomalit, obsadit nebo odebrat míč.
- Převzetí míče oběma nohama.
- Krátké, střední a dlouhé přihrávky s dostatečnou sílou úderu do míče.
- Střelba na branku pravou a levou nohou.
- Rychlé vedení míče a jeho krytí rukama a tělem.
- Hlavičkování.
U starších věkových kategorií (U11, U12 a U13) lze pozorovat:
- Okamžité rozmístění hráčů u formátu 9v9 dle rozestavení, například 1:4:3:1 nebo 1:3:2:3 s žádnou dlouhou přihrávku. Celá útočná kombinace je realizována pomocí krátkých, popř. středně dlouhých přihrávek a po zemi. Tímto se buduje návyk, který je v přímém rozporu herního stylu typický v ČR – dlouhá vzdušná přihrávka vpřed se vzdušným soubojem a následným soubojem o druhý/odražený míč.
- Rozvoj pohybové rychlosti pomocí sprintů na 40 m.
- Cvičení 4:3 mající dominantně charakter anaerobního laktátové zatížení s celkovou dobou trvání 25 min.
Ukázka měsíčního tréninkového plánu pro kategorii U11
Týden 1
Týden 2
Týden 3
Týden 4
Problematika skautingu
Celkově lze definovat, že při samotném skautování je zásadní v nejmladších kategoriích U5-U9:
1. Porozumění hře a návky v herních dovednostech – znaky jsou:
- a) opakovaně zvednutá hlava při vedení míče, opakem je koncentrace zraku na míč,
- b) opakovaná kontrola prostoru při převzetí míče, opakem je žádná kontrola prostoru,
- c) opakovaný precizní 1. dotek, a to přes soupeře, opakem je 1.dotek a naražení s míčem do soupeře nebo odskočení míče a následný souboj,
2. Úroveň základních pohybových dovedností/obecné koordinace. Základním pilířem při rozvoji a odhadování výkonnostních kapacit každé složky herního výkonu do budoucích let je hodnocení nejen výše popsaných herních dovedností a jejich aktuální stav, ale také úroveň základních pohybových dovedností. To znamená, že je pozorována a hodnocena úroveň kvality pohybu v jiných sportech například futsal, gymnastika, tancování-rytmika.
Vysoká úroveň základních pohybových dovedností je neoddiskutovatelným předpokladem pro zdokonalování herních dovedností na vyšší úroveň např. kličky, vedení míče, střelba, zpracování, převzetí míče 1.dotekem, přihrávání a další, reprezentující složitějších a komplexnějších dovednosti.
Stáž zástupců Fotbalové asociace v Benfice Lisabon a Sportingu Club Portugal přinesla cenné poznatky z prostředí dvou špičkových evropských akademií. Získané zkušenosti a inspirace se stanou základem pro další rozvoj českého mládežnického fotbalu. Klíčové poznatky ze stáže budou podrobně představeny v rámci navazujících seminářů, doškolovacích akcí a rovněž prostřednictvím připravovaného on-line vzdělávání. Cílem je, aby se tyto poznatky dostaly ke všem, kdo se podílejí na výchově mladých hráčů.